Παράδειγμα
διδακτικής χρήσης διαδραστικού βιβλίου
Οι στοιχειομετρικοί υπολογισμοί στις χημικές εξισώσεις
των αντιδράσεων στο 4ο κεφάλαιο της Α΄ Λυκείου αποτελούν ένα δύσκολο γνωστικό
αντικείμενο αλλά πολύ κρίσιμο για τη συνέχιση της κατανόησης της Χημείας.
Το σχολικό διαδραστικό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα
ανάπτυξης μιας εφαρμογής, ώστε με τη διαδικασία της δοκιμής και του σφάλματος
να εξάγονται συμπεράσματα από την πλευρά του μαθητή.
Σε ένα πρώτο στάδιο αναγράφονται τα μόρια των αντιδρώντων
και των προϊόντων και ο μαθητής καλείται να συμπληρώσει τους συντελεστές της
εξίσωσης. Καθώς ο μαθητής συμπληρώνει ένα κενό με τον συντελεστή, εμφανίζεται ο
αριθμός των ατόμων μεταξύ αντιδρώντων και προϊόντων ώστε ο μαθητής να
συνειδητοποιεί ότι η χρήση ενός συντελεστή έχει επίπτωση σε περισσότερα από ένα
μόρια. Ταυτόχρονα, εμβαθύνει στη λογική της χημικής αντίδρασης, καθώς
διαπιστώνει ότι ενώ τα μόρια μεταβάλλονται, τα άτομα «οφείλουν» να
διατηρούνται. Σε ένα δεύτερο στάδιο, ο χρήστης καλείται να κάνει
στοιχειομετρικούς υπολογισμούς. Είναι δυνατό να του δίνεται μια ποσότητα ενός
σώματος που μετέχει στην αντίδραση σε moles και να του ζητείται να συμπληρώσει τις ποσότητες των υπόλοιπων σωμάτων.
Σε ένα τρίτο στάδιο, δίνεται η ποσότητα ενός σώματος σε γραμμάρια ή λίτρα και ο
μαθητής καλείται να προβλέψει την ποσότητα ενός προϊόντος σε γραμμάρια και λίτρα
ταυτόχρονα, ώστε να συνδυάσει τα μεγέθη αυτά μέσω της έννοιας του mol. Για τη διευκόλυνση τω πράξεων λειτουργούν επικουρικά
τόσο η αριθμομηχανή όσο και τα απαραίτητα Ar.
Με παρόμοιο τρόπο μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα
της περίσσειας, καθώς είναι δυνατό να δίνονται οι αρχικές ποσότητες των
αντιδρώντων και ο μαθητής να κληθεί να επιλέξει την ποσότητα που αντιδρά
στοιχειομετρικά ενώ σε επόμενο στάδιο να προβλέψει τα moles των προϊόντων.
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από
τους μαθητές ως μέσο αξιολόγησης ή και αυτοαξιολόγησης, προκειμένου να
εξασκηθούν αλλά και να κατανοήσουν τη διαδικασία υπολογισμού των
στοιχειομετρικών συντελεστών διαφόρων αντιδράσεων, καθώς η μάθηση επιτυγχάνεται
μέσω της δοκιμής και του λάθους. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον
εκπαιδευτικό για εξάσκηση στη σχολική αίθουσα με χρήση διαδραστικού πίνακα ή
εποπτικού μέσου, ενδυναμώνοντας το ενδιαφέρον αλλά και την προσοχή των μαθητών
για μάθηση.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου