Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η διδακτική χρήση του διαδραστικού βιβλίου


Παράδειγμα διδακτικής χρήσης διαδραστικού βιβλίου

Οι στοιχειομετρικοί υπολογισμοί στις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων στο 4ο κεφάλαιο της Α΄ Λυκείου αποτελούν ένα δύσκολο γνωστικό αντικείμενο αλλά πολύ κρίσιμο για τη συνέχιση της κατανόησης της Χημείας.  

Το σχολικό διαδραστικό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης μιας εφαρμογής, ώστε με τη διαδικασία της δοκιμής και του σφάλματος να εξάγονται συμπεράσματα από την πλευρά του μαθητή.
Σε ένα πρώτο στάδιο αναγράφονται τα μόρια των αντιδρώντων και των προϊόντων και ο μαθητής καλείται να συμπληρώσει τους συντελεστές της εξίσωσης. Καθώς ο μαθητής συμπληρώνει ένα κενό με τον συντελεστή, εμφανίζεται ο αριθμός των ατόμων μεταξύ αντιδρώντων και προϊόντων ώστε ο μαθητής να συνειδητοποιεί ότι η χρήση ενός συντελεστή έχει επίπτωση σε περισσότερα από ένα μόρια. Ταυτόχρονα, εμβαθύνει στη λογική της χημικής αντίδρασης, καθώς διαπιστώνει ότι ενώ τα μόρια μεταβάλλονται, τα άτομα «οφείλουν» να διατηρούνται. Σε ένα δεύτερο στάδιο, ο χρήστης καλείται να κάνει στοιχειομετρικούς υπολογισμούς. Είναι δυνατό να του δίνεται μια ποσότητα ενός σώματος που μετέχει στην αντίδραση σε moles και να του ζητείται να συμπληρώσει τις ποσότητες των υπόλοιπων σωμάτων. Σε ένα τρίτο στάδιο, δίνεται η ποσότητα ενός σώματος σε γραμμάρια ή λίτρα και ο μαθητής καλείται να προβλέψει την ποσότητα ενός προϊόντος σε γραμμάρια και λίτρα ταυτόχρονα, ώστε να συνδυάσει τα μεγέθη αυτά μέσω της έννοιας του mol. Για τη διευκόλυνση τω πράξεων λειτουργούν επικουρικά τόσο η αριθμομηχανή όσο και τα απαραίτητα Ar.

Με παρόμοιο τρόπο μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της περίσσειας, καθώς είναι δυνατό να δίνονται οι αρχικές ποσότητες των αντιδρώντων και ο μαθητής να κληθεί να επιλέξει την ποσότητα που αντιδρά στοιχειομετρικά ενώ σε επόμενο στάδιο να προβλέψει τα moles των προϊόντων.
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές ως μέσο αξιολόγησης ή και αυτοαξιολόγησης, προκειμένου να εξασκηθούν αλλά και να κατανοήσουν τη διαδικασία υπολογισμού των στοιχειομετρικών συντελεστών διαφόρων αντιδράσεων, καθώς η μάθηση επιτυγχάνεται μέσω της δοκιμής και του λάθους. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό για εξάσκηση στη σχολική αίθουσα με χρήση διαδραστικού πίνακα ή εποπτικού μέσου, ενδυναμώνοντας το ενδιαφέρον αλλά και την προσοχή των μαθητών για μάθηση.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

1. Πως προκύπτουν τα άτομα με σύνδρομο: α .   Kleinefelter ( XXY )           β .   Turner ( XO ) και            γ .   Triplo - X ( XXX ) 2. Το ένα από τα δύο γονίδια για το γαλανό χρώμα των ματιών ενός εμβρύου μεταλλάχθηκε προς το επικρατές κανονικό αλληλόμορφό του (καστανό χρώμα). Ζητείται να βρεθεί: α. Ποιο θα είναι το χρώμα των ματιών του παιδιού που θα γεννηθεί, εάν η μετάλλαξη συνέβη σε ένα κύτταρο της καταβολής της ίριδας του αριστερού ματιού; β. Εάν το παιδί αυτό παντρευτεί με γαλανομάτα γυναίκα, τι χρώμα ματιών θα έχουν τα παιδιά τους; (Από το κύτταρο της καταβολής της ίριδας του αριστερού ματιού προκύπτουν - με μιτωτικές διαιρέσεις - όλα τα κύτταρα της ίριδας του αριστερού ματιού). 3. Ο καθορισμός του φύλλου στις γάτες γίνεται όπως και στον άνθρωπο. Το καστανόμαυρο χρώμα οφείλεται στην παρουσία και των δύο αλληλόμορφων ενός φυλοσύνδετου γονι...

Έννοια της χημικής ισορροπίας – απόδοση αντίδρασης

                       1. Σε δοχείο προσθέτουμε ποσότητες από τα σώματα Α και Β, οπότε σχηματίζεται το προϊόν Γ. Μετά το τέλος της αντίδρασης στο δοχείο περιέχονται: α) μόνο το σώμα Γ, β) τα σώματα Α και Γ, γ) τα σώματα Α, Β και Γ. Τι συμπέρασμα προκύπτει για την αντίδραση σε κάθε περίπτωση; 2. Για την αντίδραση:    Α   +   Β   ⇋   Γ   +   Δ ο βαθμός μετατροπής του Α είναι 0,4 και ο βαθμός μετατροπής του Β είναι 0,6. α) Ποιο από τα δυο σώματα είναι σε περίσσεια; β) Ποια είναι η απόδοση της αντίδρασης;   3. Σε ένα δοχείο εισάγονται 5 mol CO και 6 mol Cl 2 . Με δημιουργία κατάλληλων συνθηκών τα σώματα αντιδρούν προς παραγωγή φωσγενίου ( COCl 2 ) σύμφωνα με την αντίδραση: CO (g)     +     Cl 2(g)    ⇋       COCl 2(g) Αν μετά την αποκατάσταση της ισορροπίας το δοχεί...

Προβλήματα στο κεφάλαιο 2

1.   Το παρακάτω δίκλωνο μόριο DNA … Α Τ Α Τ G … … T A T A C … αυτοδιπλασιάζεται σε καλλιέργεια μέσα στην οποία υπάρχουν μόνο ιχνηθετημένα νουκλεοτίδια που συμβολίζονται με A *, T *, C *, G * αντί των κανονικών νουκλεοτιδίων. Να γραφούν τα μόρια που θα προκύψουν μετά τον πρώτο και το δεύτερο διπλασιασμό. Δικαιολογήστε την απάντησή σας. 2.   Δίκλωνο μόριο DNA περιέχει μόνο ραδιενεργό φωσφόρο ( P ). Αυτοδιπλασιάζεται σε περιβάλλον όπου υπάρχει μόνο ραδιενεργό άζωτο (Ν). Όμως τα θυγατρικά μόρια που δημιουργήθηκαν αυτοδιπλασιάζονται σε περιβάλλον όπου δεν υπάρχουν ραδιενεργά στοιχεία. Να αναπαραστήσετε όλα τα μόρια που αναφέρονται, σχεδιάζοντας τα μη ραδιενεργά τμήματα του DNA με συνεχή γραμμή, αυτά που έχουν ραδιενεργό φωσφόρο με διακεκομένη γραμμή και αυτά που έχουν ραδιενεργό άζωτο με τελείες. Να αιτιολογήσετε τη μορφή που δώσατε στα σχέδιά σας. 3. Μία από τις δύο αλυσίδες του DNA που έχει τη σύνθεση βάσεων αδενίνη (Α): 21%, γουανίνη ( G ): 29%, κυτο...